sobota 19. května 2007

Kroužkování sýkorek I.

Soumračník jitrocelový

Sýkora uhelníček

Vybírání budky

Jana, Michal a Kája (zleva) v akci
Kvakoš z chomutovského zooparku

Kachnička mandarinská v chomutovském zooparku

Volně poletující racek v zooparku

malý naháč

Potápka roháč s malými

Rozestavěné hnízdo moudivláčka lužního

droužkovické rybníky patří k významným hnízdištím racků, kterých nad jedním z rybníků poletují stovky, možná tisíce. Takový křik jsem dosud neslyšel...

kadaňská "hřbitovní" sýkorka, která dostala dnes kroužek jako poslední

Dnes jsme vyrazili s částí kadaňské ČSOP na kroužkování sýkorek do hor, přesněji do okolí Kryštofových Hamrů, kde jsou rozmístěny budky. Výpravy jsem se zúčastnil já, "náčelník" Michal, Kája a Jana. Jeden vůz jsme nechali na konci a druhý na začátku trasy. Celkem se zde nachází 50 budek po cca 50 m, takže celá trasa je dlouhá zhruba 2,5 km. Všechny budky jsou určeny sýkorkám. Narazili jsme zde na tři druhy těchto ptáčků. Na známé modřinky a koňadry, ale také na pro mě do dnes neznámý druh - sýkoru uhelníčka. Některé sýkorky už byly dost velké, jiné zatím ještě neopeřené s malými nožičkami, které se ještě nekroužkují. V některých budkách byly dokonce jen vajíčka a v několika málo budkách ani nedošlo k zahnízdění. Celou trasu jsme šli zhruba od půl deváté do tří hodin, tedy téměř sedm hodin. Odtud vedla naše výprava do Chomutovského zooparku zkontrolovat mladé husy. Cestu z Chomutova do Kadaně jsme si zpříjemnili návštěvou droužkovických rybníků. Na těchto rybnících je možné pozorovat velké množství vodních ptáků od kachny po kormorány. Kormorána jsme dnes spatřili jen jednoho. Na tomto místě mě zaujala potápka roháč, která vodila po hladině své malé a občas se k ní přidal sameček s potravou v zobáku. Navíc jsme v rákosí spatřili moudivláčka lužního a nakonec jsme objevili i jeho typické hnízdo na větvi stromu. To už se ale blížil večer a my jsme tedy vyrazili domů. Cestou jsme ale ještě okroužkovali sýkorky v budkách na kadaňském hřbitově. Zítra nás čeká trasa Želinským meandrem. Snad se sem tam objeví mráček, protože dnešní jasné slunce na nás nechalo stopy. Mám celý červený obličej i ruce...

A ještě malé PS nesouvisející s dnešním dnem: Páreček husic, který se mi podařilo vyfotit na Vinařském rybníku, patří opravdu dle slov vedoucího ČSOP husici egyptské a takový objev patří v ČR opravdu k těm vzácnějším. Mám radost, že se ta náhoda přihodila právě mě.

0 Comments:

Okomentovat

<< Home