pátek 18. května 2007

Pátek 18. května - Vinařský rybník

Páry vznášející se nad želinským kostelíkem

Pár husice egyptské

Vstávání a protahování velkého těla

Pěnice

Slavík modráček

Velice nenápadný strnad rákosní

Samozřejmě jsem si udělal čas i na návštěvu "mých" sýkorek

Moták pochop

Brzké raní vstávání mi dělá dobře, den je pak delší:) Ráno na mě čekaly maskáče a těžké boty, fotobatoh a stativ. Slunce dnes vycházelo v pět hodin a jedenáct minut. V tu dobu už jsem byl na cestě k rybníku. Nad Ohří se vznášely obláčky stoupajících par a krajina zaplavená oranžovými paprsky vypadala úžasně. Na začátku každého dne jsou ptáci nejčilejší. To dokazovali i pěvci okolo rybníka. Z rákosí se ozývalo tolik hlasů, jakoby na každém stéble seděl jeden ptáček. Rozhodl jsem se chvíli procházet okolo rákosí a sledovat, jestli se nějaký z nich neodváží až k jeho vrcholkům a pak si najít nějaké klidné místo, kde bych se nepozorován ukryl a čekal. Na rybníce dosud spaly dvě labutě, které k němu už neodmyslitelně patří. Jsou to první ptáci, které vidím, když projíždím vesnicí. Jejich probuzení doporvázelo nekonečné protahování. Dnes jsem zde nikde nenarazil na žádnou srnku. Největší překvapení si pro mě přichystal páreček hus. Nejprve jsem je pozoroval jen z dálky. Potom mě zaujalo jejich zbarvení. Tohle nebyly obyčejné husy. Šel jsem tedy blíže. Ptáci byli krásně zbarvení, zcela odlišně od "našich" hus. Udělal jsem proto rychle snímek, abych je doma mohl porovnat s knihami. V těch jsem přišel na velice zajímavou věc. Pár hus byl opravdu vzácností. Jednalo se o husici egyptskou. Tato husa žije převážně v údolích Horního Nilu a obecně v Africe na jih od Sahary. Migruje. Její výskyt ve volné přírodě byl již u nás mnohokrát pozorován. Páry těchto hus spolu žijí celý život. Tento objev mi udělal velikou radost. Zbytek dopoledne jsem většinou jen posedával na březích rybníka, pozoroval a odpočíval. Na starých hrušních nedaleko vody se sem tam objevila pěnice, v rákosí jsem spatřil také slavíka modráčka. To už se ale blížila desátá hodina a v tu dobu nejzajímavější ptáci mizí z dohledu a nastupují vlaštovky. Na obloze se vznášel moták pochop, který občas zmizel v rákosí a na vrcholku stromu za mými zády si několikrát našel chvilku pro svůj koncert ťuhýk. Neznám lepší relaxaci, než podobný výlet do přírody...

0 Comments:

Okomentovat

<< Home