neděle 19. října 2008

Jak jsem se učil včelařem:)

Dnes jsem jel dopoledne za kamarádem Mírou, se kterým občas chodíme na několikrát zmiňované čundry a pochody. Míra je vášnivý včelař a krom toho má chalupu v parádní malé vesničce, kde je v neděli úžasný klid. Protože mi o včelách docela často vypráví a já už také leco pochytil, tak jsme si dnes nasadili klobouky se sítí, rukavice a vydali se k úlům. Míra potřeboval sesbírat přebytečný propolis a zahájit preventivní léčbu proti varroáze. To je asi nejtežší a nejvíce zákeřné onemocnění včel a léčí se vykouřením úlu páskem s Varidolem. Ze včel strach nemám (tedy ve vhodném oblečení) a nejsem ani alergický na jejich bodnutí. Včelařství mi přijde hodně zajímavé a navíc ho považuji za skvělý návrat k tradicím. Pokaždé se mi hrozně líbí, když jsem někde s Mírou a on přežvykuje propolis a vyráví nám o jeho výrobě a o včelách. Dnes mi také osvětlil spoustu zajímavých věcí, prohlédl jsem si úly, nosil jsem za Mírou náčiní a fotil:) V jednom úlu byly včely naší návštěvou docela naštvané a musím říct, že jsem ještě neslyšel takové hučení, jakým nám to dávaly najevo. Ustál jsem i chvilky v roji včel kolem mé hlavy a musím říct, že je to velice zajímavé a poučné. Pokud jste ještě nic takového nikdy na vlastní oči neviděli a nemáte strach či alergii, tak to za to rozhodně stojí.
Tak tuhle činnost jsem si dnes zkusil poprvé a snad ne naposledy

Míra mi ukazuje svoje pracovité včelky

Čištění rámečků (včely je totiž desinfikuji a oblepují právě zmiňovaným propolisem a tak se po čase nečištění může stát, že nejdou rámečky vyndat)

Příprava na léčení

Teď sedíme a povídáme si o včelách, které se shromažďují na česně

Část česna. Velice zajímavé místo. Jedna ze včelek tu plní funkci "strážce". To znamená, že očichává všechny včely, které chtějí vlézt do úlu a v případě, že se tu objeví nějaká cizí, tak jí zabije i za cenu, že by jí musela bodnout a sama by zemřela.

Janička při naší odpolední procházce kláštereckým parkem. Právě se čertí, protože jí fotím:)

Klášterecký park se vždycky na podzim promění v parádní, barevné a veselé místo plné pěkných zákoutí

0 Comments:

Okomentovat

<< Home