pátek 1. června 2007

Ve městě, kde by chtěl žít každý...

"V Českých Budějovicích by chtěl žít každý...kromě mě teda!" Tak zní jedna z nejznámějších hlášek ze hry Záskok, kterou nezná z úst Zdeňka Svěráka asi jen málokdo v téhle republice. V Budějovicích jsem byl naposledy někdy před deseti lety a ďnes už vím, že to nebyla taková škoda. Pan Svěrák moc dobře ví, co říká. Ostatně na začátku hry Záskok také říká: "Že v Českých Budějovicích by chtěl žít každý? Co to je za blbost?! Byl jste někdy v Budějovicích?!". Jel jsem tam dnes na otočku na Pedagogickou fakultu Jihočeské univerzity, která se nachází v ulici U Tří Lvů, hned vedle budovy Českého rozhlasu. Vždycky jsem tvrdil, že Praha je až na pár zákoutí ošklivým prašným městem plným zmatku a spěchu. Budějovice jsou jeho jihočeskou kopií. Takhle zoufalou dopravní situaci jsem zažil naposledy minulý měsíc v Praze. Silnice jak tankodrom, prachu tolik, že jsem raději vypnul klimatizaci... Od fakulty jsem se vydal jen na náměstí a na snídani. Chtěl jsem vidět Černou věž a také blízkou katedrálu sv. Mikuláše, protože už si ji od poslední návštěvy nepamatuji (zde je pár snímků z kamer kolem náměstí). Od náměstí jsem nic nečekal a tak se mi očekávání splnilo. Plocha je zbytečně velká a tak vidíte Samsonovu kašnu uprostřed pokaždé z velké vzdálenosti. Vyjít k ní jsem si netroufal, protože bych si připadal jako osamocený voják uprostřed rovného přehledného pole a byl bych snadno "na dostřel":). Co mě opravdu zarazilo, bylo několik architektonicky krásných domů či zákoutí, kde vznikl nějaký moderní paskvil. Nejmarkantnější je to asi u Bawag Bank. Krásný pískovcový vstup mi připoměl "náš" františkánský klášter. Do pískovcových oblouků však banka vtěsnala prosklenou stěnu... v Budějovicích je zřejmě i slepý městský památkář. Až na výbornou snídani vedle restaurace Budvarka a nákup knížek to tedy nebyl zážitek podle mého gusta. Byl to krásný pocit, sledovat vzdalující se název města, ve kterém by chtěl žít každý, ve zpětném zrcátku. Jediné co zdejším lidem závidím, je vzdálenost od klenotu Jihočeského kraje - Českého Krumlova...
Budějovická radnice (panoramatický snímek na výšku)

Pamětní deska na radnici

Tohle mi připomělo mou oblíbenou knihu - Olivera Twista:)

Ó, jaká krása... "Bawag Bank - banka podle Vás"... no, podlě mě je pěkně hnusná:)

Černá věž...

... ta zde aspoň tvoří pěkný koutek

Výzdoba bývalého kostela sv. Anny (sídlí v něm galerie Zlatý kříž)

Socha před dalším kostelem...

Malý pivovar uprostřed velkého města

6 Comments:

Anonymous Anonymní said...

Jejejej, v Budějicích by chtěl žít přeci opravdu každý - i já! :-) A tak na 80% už tu také žiji, že? :-) Nenavštívil si naše krásné, krajské město v ten nejvhodnější čas - v centru je teď plno hluku, prachu atd. (stahují silnici, nebo jak se tomu v té stavební hantýrce říká :-) ), ale jen zhruba 500 m od náměstí je Mlýnská stoka podél níž se vine věru roztomilý parčík, v jehož stromech mají hnízda desítky vran/havranů/krkavců (můj odvěký problém-jak je od sebe rozlišit?). Černá věž ujde, ale co taková "bílá věž"? Nebo všechny ty kubistické domy, rozsazené kolem náměstí? škoda, škoda, že jste nenapsali, udělali bychom Vám s Jiřím prohlídku i s odborným výkladem :-( Nám také chvíli trvalo, než jsme objevili všechna ta nejmalebenější místa, tak jsme Vám mohli ušetřit nějaký čas :-) Jo, a ještě jenom poznámečka: ta poněkud křečovitá vitráž na kostele, který sousedí s TF, je smutný pozůsatatek komunistických časů...

pondělí, 04 června, 2007  
Blogger František Červený said...

Jo, to je možné, asi jsem opravdu nezvolil nejvhodnější dobu na návštěvu. Jenom zmatek, prach, ruch, náklaďáky a rozkopané silnice kolem celého hlavního tahu i centra...bohužel mi tenhle obrázek vzal sílu na to, abych ČB navštívil v krátkém čase podruhé. Musím ty vzpomínky nechat trošku vyšumět, abych při příští návštěvě něměl v hlavě žádné předsudky:) Nabídku na průvodcovství přijímám a drahou polovičku pozdravuji;)

pondělí, 04 června, 2007  
Anonymous Anonymní said...

V ČB se opravdu nedá jezdit v době, kdy všichni odjíždějí z práce a naopak...doprava příšerná...ale já jsem v ČB přistěhovalec a tohle město mám ráda...Jakmile se uklidní dopravní špička, je to krásný klidný město (což se o Praze a Plzni říct nedá)...Článek mě trochu rozčílil, současní obyvatelé nemůžou za to, jak předci náměstí postavili a než člověk dojde ke kašně, tak má čas se aspoň rozhlídnout po historických budovách...já například chci žít v Českých Budějovicích :)

pondělí, 23 listopadu, 2009  
Anonymous Anonymní said...

V Českých Budějovicích žiji asi 10 let, na okraji v části zvané Nemanice, což je vlastně k "Budějcům" přilepená vesnice. A jsem tomu rád. Bydlet blíže centra - není se čím chlubit. Doprava je kapitola sama pro sebe nehledě na to, že do Budějovic z okolního "světa" nevede žádné inteligentní spojení (dálnice skoro v nedohledu, slušné vlakové spojení sice v dohlednu, ale také ještě daleko a letiště v sousední Plané, které se jmenuje "Letiště České Budějovice" (divím se, že to "plaňákům" neva) zatím působí spíše jako jeden velký tunel než příslib skutečného všeobecně použitelného airportu do budoucna. A to snad ani nechci hovořit o hromadě nesmyslně utopených (doslova) peněz v momentálně stavěné lodní dopravě na Vltavě, které se pravděpodobně nikdy nevrátí.

čtvrtek, 26 listopadu, 2009  
Anonymous Anonymní said...

Tak Tvůj článek mě moc nepotěšil, žiju v budějcích celý svůj dosavadní život (pozn. je mi 22) a hodlám v tom pokračovat nejlépe napořád. Dopravní špička je tu stejně jako kdekoliv jinde v ČR a naprosto nechápu tvou poznámku ohledně našeho náměstí, velikost mu nijak neubírá na kvalitě, je hezké, čisté, historické a Samosonova kašna je pro Budějčáky stěžejní bod, protože kdykoliv se kdokoliv s kýmkoliv schází, je to na náměstí "u kašny". Prostě podle mého názoru "V Českých Budějovicích by chtěl žít, já taky :-)"

pátek, 18 prosince, 2009  
Anonymous Anonymní said...

ale je fakt že podle toho že si došel od tří lvů k náměstí můžeš hodnotit celý město...

sobota, 22 května, 2010  

Okomentovat

<< Home