sobota 12. května 2007

Chráněné území Vinařský rybník

Typický břeh Vinařského rybníka...
hnízdo s vejci kachny divoké
informační cedule u rybníka
Dnes jsem se v brzkých raních hodinách vypravil na Vinařský rybník. Původně jsem plánoval pár fotek, ale počasí mi nepřálo. Během několika málo minut se zatáhlo tak, že měl teleobjektiv (vzhledem k jeho světelnosti) problém s ostřením. I já měl chvíli pocit, že není 7 ráno, ale aspoň půl deváté večer. Nechal jsem tedy foťák v batohu a udělal si alespoň malou procházku po břehu. Vzhledem k tomu, že je celé okolí a rybník chráněným územím, můžeme zde pozorovat velké množství různého ptactva. Já jsem svými kroky vyplašil káně, které sedělo asi dva metry od cesty v rákosí na padlém stromě. Díval jsem se bohužel na druhou stranu, takže když jsem se lekl a otočil, už letělo pryč. Až se počasí zase uklidní, plánuji sem další výlet s foťákem, se kterým se usadím někde v rákosí a budu vyčkávat.

Co je vlastně chráněné území Vinařský rybník?
Chráněné území Vinařský rybník bylo vyhlášeno v roce 1990 z důvodu ochrany mokřadního stanoviště s výskytem značného počtu zvláště chráněných druhů živočichů. Chráněné uzemí se rozkládá na ploše téměř 32 ha a zahrnuje vlastní vodní plochu rybníka, rozsáhlé rákosiny a malé vodní toky s vyvinutými břehovými porosty východně a jižně od rybníka. Běžný návštěvník se nejčastěji setká s těmi druhy ptáků. které se vyskytují na volné vodní ploše. Jsou to předevsím potápky a kachny. Rákosinové porosty svojí neproniknutelností skýtají výborné hnízdní podmínky pro velký počet druhů ptáků. A to především pro volavkovité, chřástaly, bahňáky a zpěvné ptactvo. Pravidelně zde také hnízdí náš jediný dravec využívající rákosové porosty, moták pochop. Rozmanitost chráněného území Vinařský rybník je značná, a tak se zde můžeme setkat i s ledňáčkem říčním nebo kormoránem velkým a volavkou popelavou. Území je přitažlivé nejenom pro ptáky. Vyskytuje se zde kuna lesní, hranostaj, liška obecná, ondatra pižmová, rejsec vodní, netopýr vodní, užovka obojková, skokan skřehotavý a ropucha zelená. Mokřadní biotopy patří mezi nejohroženější území naší planety z důvodu odvodňování a přeměny na zemědělskou půdu a trvalého znečišťování vodních zdrojů i atmosféry, ale také díky nadměrnému lovu mokřadních druhů živočichů. K ochraně takovýchto biotopů se zavázaly členské státy v rámci Ramsarské úmluvy, jejímž členem je od roku 1993 i ČR.

0 Comments:

Okomentovat

<< Home