úterý 10. března 2009

Galerie a výstavní místa v Kadani

Včera jsem se chvilku bavil s jedním známým. Bavili jsme se o výstavách v Kadani, výstavních prostorách, Maxipsu Fíkovi a podobných věcech. Udělal mi radost tím, že stejně jako já nábřeží odsuzuje ( vpravo najdete nové ankety s otázkami na nábřeží Maxipsa Fíka). To mě nepřekvapilo. Více mě ale zaujala krátká debata o výstavních prostorách města, galeriích atd. Sdílí se mnou také stejný názor. Já si totiž myslím, že Kadaň je na tom s galeriemi a výstavními prostorami opravdu velice špatně. Z hlavní galerie (galerie Josefa Lieslera) je infocentrum a místnost pro veřejný internet, čímž tohle místo ztrácí jako galerie svůj půvab. Navíc tu může vystavovat kdokoli se přihlásí a některé výstavy tak vzbuzují spíš údiv, než obdiv. Chybí tomu jasná pravidla. "Malé a neznámé" umělce bych tu nechal vystavovat jen max. 14 dní, známé pak stejně dlouho jako doposud. Krom toho bych zřejmě zavedl povinný poplatek za výstavu. Nemyslím nějaké desetitisícové částky, ale jasně stanovený jednorázový poplatek, který by galerii pokryl část nákladů na vernisáž a provoz. Shodli jsme se na tom, že galerie ztratila na kráse a nepůsobí nijak zvlášť "výstavně".  Chybí jí atmosféra a klid. Nejvíce lidí se tu sejde na vernisáž a pak o nějaké návštěvnosti pochybuji. 
Poté jsme se v duchu přesunuli na hrad, kde má své místo galerie Karla Havlíčka. Ta je uzavřená a dostanete se sem jen na požádání v galerii na náměstí. To je také docela škoda. Jako nejvhodnější místo pro výstavy jsme tedy shodně určili františkánský klášter. Zdejší prostory jsou půvabné, klidné a působí výtvarně. Problém je ale v tom, že ke klášteru se nevydává tolik návštěvníků. Jaký je Váš názor na výstavní místnosti a galerie v Kadani? 

4 Comments:

Anonymous Anonymní said...

Souhlasím s tím, aby "zavedení" umělci měli stejný časový prostor jako dosud a noví umělci měli kratší čas, čímž by se jich mohlo vystřídat víc. Zvlášť jedna "amatérská" výstava v poslední době mi přinesla skutečnou duševní újmu a myslím, že i jeden den výstavy byl až až :-)
Martina

úterý, 10 března, 2009  
Blogger František Červený said...

Ano... tahle výstava mě taky trochu poděsila a odstartovala ve mě tyhle myšlenky:)Take jsem uvažoval o výstavě a zjistil jsem, že voný termín je až za dva roky... do té doby se snad podaří i nějaká ta výstava jinde. Proto jsem mluvil o zkrácení termínů a poplatcích, protože by to trochu prořídlo. Takhle si může říct kdokoli, že pěkně kreslí a zařídit si výstavu bez toho, aby to mělo nějakou úroveň...

úterý, 10 března, 2009  
Blogger J-Lo said...

Jsem pro a ač nejsem žádný arbiter elegantiae, i mně přijde možnost vystavovat pro všechny moc velkým přepychem. Pravda, něsto nemá na to, aby zaměstnávalo výtvarně vzdělaného pracovníka jako kurátory, ale holky v galerii se mohou radit s kadaňskými výtvarníky (oni jsou taky často mírně řečeno "překvapeni", co jim galerie nabídne) - ne přímo o výběru, ale třeba o referencích. Teď mě napadá, že tam dělá i Verča, ne? Tak ji trochu naviguj;) Já už jsem to říkal Katce, takže myslím, že by se to mohlo postupně zlepšovat. A ten poplatek pro amatéry a samouky je dobrej nápad! Jen bych zase trochu oponoval s tvým černým viděním světa. Jsme na tom s dvěma městskými výstavními prostory i díky soukromým iniciativám (pan Kisza, paní Gavendová) s galeriemi mnohem lépe než podobně velká města v repubice. Doufám, že z mých úvodních slov vyplývá, že netvrdím, že by nebylo co zlepšovat, ale někde nemají ani to, na čem my můžeme stavět.

čtvrtek, 12 března, 2009  
Anonymous Anonymní said...

Opravdu mě překvapilo, že jsi Franto odhalil, kterou výstavu jsem měla na mysli :-) :-) Dokonce jsem tam poslala kolegyni, aby mi potvrdila, že je to hrůza. Navíc styl malování úplně odporoval tomu, co jsme se ve výtvarce učili o způsobu provedení (stínuje se tužkou a ne patláním prstu!). Ano, i Vincek van Goghů byl ve své době nepochopen, ale to považuji za něco jiného. Ať si každý dělá v soukromí co chce, ale do oficiální (a nejdůležitější a nejnavštěvovanější galerie) by se mělo volit obezřetněji. A nebo začínající umělce spojovat po několika do celků (např. dva nebo tři autoři najednou) a podle ohlasu dávat prostor těm úspěšnějším. Je paradoxem, že při společných výstavách "kadaňských výtvarníků" má každý prostor na pár svých děl (samozřejmě že mají i samostatné výstavy) a stejný prostor je pak věnován i amatérům, který místo pár nejlepších svých děl vystaví všechno.
Martina

čtvrtek, 12 března, 2009  

Okomentovat

<< Home