čtvrtek 1. května 2008

Za Otou Pavlem

V týdnu jsem si koupil DVD s Kachyňovým filmem Smrt krásných srnců, natočený podle stejnojmenné sbírky povídek od spisovatele Oty Pavla. Nejen, že mám rád ten film. Stejně tak mám rád knihy Oty Pavla a ještě víc pak to překrásné údolí Berounky od Týřova do Roztok. Proto jsme se tam také dnes s Janičkou vypravili. Nejprve jsme si samozřejmě udělali cestou zastávku na Křivoklátě. Přestože jsem tu byl už snad tisíckrát, poprvé jsem se byl projít na ochozu malé věže ve spodní části nádvoří. Na hradě se od předminulého roku, kdy jsem tu byl naposledy, uchytilo hned několik řemeslníků. Můžeme zde najít malé dílničky a obchůdky s keramikou, mincovnu, obchůdek se svíčkami a čaji a také malou roztomilou dílničku s košíkářem, který tu z vrbového dřeva a proutí vyrábí pěkné věcičky přímo před zraky návštěvníků. Líbí se mi tahle tradiční řemesla a držím palce všem těm, kteří se je snaží v dnešní době, kdy je možné téměř všechno vyrobit v nějaké formě ve fabrice, udžet při životě. Sám bych moc rád některá ta řemesla ovládal (kvůli tomu mám už asi rok v pracovně ukrytou sadu překrásných řezbářských dlát M-Stein, jenže se zatím neodvažuji začít:)). Z Křivoklátu jsme se vydali na Višňovou. S tímhle místečkem v ohybu Berounky mě pojí velké pouto. Jezdil jsem sem v dětství pravidelně s rodiči a prarodiči pod stan. Musel jsem se na ta místa zajít podívat. A z Višňové už je to co by kamenem dohodil do míst, kterým se říká "V Luhu" a kde stojí ona pověstná chalupa převozníka Proška. Převozník zde samozřejmě stále funguje. Tedy dnes už je to někdo jiný a současný převozník je tu od roku 2001, kdy se tu (přesně 13.1.) zastřelil dlouholetý převozník Zdeněk Veselý-Kovák. Vždycky, když sem přijedu, tak obdivuji to jeho umění. To, jak bidlem směruje loďku proti proudu a s milimetrovou přesností se pak proudem nechává elegantním obloukem stočit na protější břeh k nedočkavým zájemcům o převoz. Sem tam podél břehu sedí rybář a kolem šumí Berounka. Myslím, že tohle místo se nemění. Vypadalo to tu stejně i v dobách, kdy tu chytali ryby pánové Burian, Werich nebo Horníček...
Informační cedule u brány hradu

Pohled na hrad a podhradí od nedalekého památníku

Nádvoří hradu z malé věže v jeho spodní části

Já a Janička u památníku... trochu boj se zavěšením zrcadlovky na sloupek zábradlí a nastavení samospouště:), ale na podruhé se to povedlo:)

Recepce autokempu Višňová... tak tady jsme si chodili půjčovat rakety na líný tenis, posílali pohledy atd.

Kemp od břehu Berounky... v pravé části pod těmi topoly jsme mívaly většinou postavený stan... v kempu bývalo mnohem víc borovic a méně karavanů...

Informační cedulka naproti převozníkově chalupě

Převozníkův domek a lavička pod stromem, na které vyhlíží turisty, kteří by chtěli na druhou stranu

Převozník v akci:)

Dva cyklisté se dostávají suchou nohou na druhý břeh Berounky přesně tak, jak se to tu dělalo už dávno před válkou

4 Comments:

Blogger 3COP said...

Ahoj. Náhodou jsem se dostal na tvůj blog a máš to moc hezké a ty fotky jsou taky super. Jen tak dál.

čtvrtek, 01 května, 2008  
Blogger František Červený said...

Ahoj. Díky za pochvalu! Chci aby tu člověk něco našel, ať už inspiraci, nebo si prostě jen odpočinul;)

čtvrtek, 01 května, 2008  
Anonymous Anonymní said...

Dnešní příspěvek mě moc potěšil! Teď si dáme trochu nostalgie :o) - na Višňovou jsme jezdili každý rok celé mé dětství. Pak přišla ta povodeň, z chatek zbyly jen vybetonované terásky a pak už jsme se tam nikdy nevrátili. Ale ten kraj kolem - to je fakt nádhera! Moc za ten článek i fotky děkuju!

neděle, 04 května, 2008  
Blogger František Červený said...

Jsem rád, že tohle místo neznamená tak moc jenom pro mě.Je pravda, že jsem tam byl před několika lety, když jsem tudy projížděl na Týřov a to to tu vypadalo jako po zemětřesení. Všude byla spousta povalených stromů, nepořádku, rozrytá půda. To byl zřejmě následek povodně. Při jednom pobytu v Roztokách jsem se pak dostal i k několika fotografiím z povodní a muselo to tu vypadat opravdu zle, protože v Roztokách voda stoupla o několik metrů. A Višňová je přitom snad jen metr nad současnou hladinou...

pondělí, 05 května, 2008  

Okomentovat

<< Home