středa 15. února 2006

Valentýn a Su Doku

Nejsem tím pravým nadšencem pro přehnané oslavy Valentýna. Jsem totiž toho názoru, že pokud se dva lidé opravdu milují, dokazují si to celý rok a ne jen během jednoho dne, protože to v tu dobu dělá každý. To mi ovšem nezabránilo koupit Ladušce bonbóny a uvařit večeři. Protože jsem zastáncem zdravého jídelníčku, tak je asi všem jasné, že na talíři místo porce hovězího ležely filety z mořské tresky s orestovanou zeleninou. Od Ladušky jsem k Valentýnu dostal Velkou knihu Su Doku - sbírku dvoustovky rébusů o kterých se chci dnes bavit.
Před několika málo dny, možná dokonce týdnem, mě s tímto rébusem Laduška seznámila a já mu propadl. Za tu dobu jsem vyluštil ve chvílích volna i v těch pracovních asi dvacet tabulek. Ze včerejšího dárku už jsem jich slušnou dvacítku také vyluštil. Jedná se o skvělý způsob procvičování logického uvažování i prosté matematiky. I dnes, přestože se Su Doku dostává do velké obliby, existuje mnoho lidí, kteří nevědí co Su Doku znamená. Vysvětlení ale nechám na odborných stránkách. Mezi ty nejlepší patří určitě www.sudoku.wz.cz .
Já jen dodám, že Su Doku ve své moderní podobě sice pochází z Japonska, ale je vcelku pravděpodobné, že se vyvinulo z jednodušší verze, jejímž autorem byl v 18. století švýcarský matematik Leonhard Euler. Evropu však tento rébus vzal útokem až nedávno. Například v Británii otiskly první tento rébus The Times až v listopadu 2004.
Tomu, kdo Su Doku nezná ho vřele doporučuji a znalcům přeji úspěšný řádek, sloupec i čtverec od jedničky do devítky:)

7 Comments:

Blogger J-Lo said...

Luštil jsem sudoku jen dvakrát, ale šlo zřejmě o lehčí verze (i když o trochu těžší než ta na téhle stránce), neboť jsem to měl téměř bez čmárání okolo za pět minut hotový;-) Proto mě to přestalo bavit. Jistě existují obtížnosti. Mohl bys mi oskannovat nějakou opravdu zabíračku, jestli ses s ní potkal? Pak by mě to možná chytlo.

čtvrtek, 16 února, 2006  
Blogger František Červený said...

No,ja lustim vetsinou stredne tezke a chvilku mi to trva, ale jsou i horsi varianty, kdy napr. v jednom ctverci, sloupci i radku musis poskladat cisla od 0 do 9 a navic pismena od A do F :)na strankach, na ktere mam v clanku odkaz, si muzes vybrat obtiznost a zkusit to primo tam, nebo si jednotlive rebusy vytisknout;)

čtvrtek, 16 února, 2006  
Blogger František Červený said...

Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

čtvrtek, 16 února, 2006  
Blogger J-Lo said...

Tak už mi ve škole posloužili a jednu sudoku jsem za přestávku nestihl a leží mi tedy v kabinetě nedoluštěna. Dává mi zabrat, takže mě to opravdu začalo bavit. A našel jsem další princip. Jo, docela zábavná hra.

čtvrtek, 16 února, 2006  
Blogger František Červený said...

Gratuluji;) ja mam momentalne prumer asi 6 sudoku denne, takze musim naopak brzdit, ale priznavam se, ze vsechny figle jsem pochopil az nedavno a od te doby to jde tak lehce, ze me to malicko nebavi:) Takze drzim palce aby to vydrzelo.

čtvrtek, 16 února, 2006  
Anonymous Anonymní said...

Další stránka věnující se hře sudoku Sudoku.site.cz

úterý, 11 dubna, 2006  
Anonymous Anonymní said...

Zajímavá stránka o sudoku: http://sudoku-hlavolam.wz.cz

pondělí, 15 května, 2006  

Okomentovat

<< Home