sobota 19. dubna 2008

Bohémové

Dnes, chvilku po obědě, jsem náhodou při návštěvě rodičů, sledoval krátce film Bohémové na HBO. Tento americký snímek je adaptací slavné rockové opery, novodobou verzí Pucciniho opusu Bohéma. Jde v něm vlastně o zachycení jednoho roku života několika umělců. Samotný děj mě nezaujal tolik, jako jeho malá část ke konci filmu. V jedné z dlouhé řady písní totiž herci zpívají píseň o bohémském způsobu života. Text je složený z hesel vystihujících bohémství po celém světě. Píseň byla samozřejmě ponechána v anglické verzi a překládána do češtiny. Poslouchal jsem tedy píseň a podvědomě sledoval titulky. Většinou to dělám proto, že mě zajímá, do jaké míry je překladatel věrný původnímu textu. A pak se to stalo. Mezi titulky se najednou objevilo jméno Václav Havel a hned pod ním Plastic People... v tu chvíli, kdy jsem si říkal, že se překladatel asi snažil udělat radost i českému divákovi však obě hesla zazněla i v originále písně. Nejsem ten správný proamerický typ člověka, ale tohle mě opravdu potěšilo. Nějaký americký textař v jedné písni vyjmenoval hned několik důležitých milníků minulého století po celé Evropě a nezapoměl ani na uměleckou a politickou éru u nás. Je zvláštní si uvědomit, že i ve světě existujeme v nějakém podvědomí.

0 Comments:

Okomentovat

<< Home