pondělí 27. března 2006

Pátrání po smírčím kříži

Při včerejší procházce na Kolinu jsem v mapě objevil místo se smírčím křížem. Pamatuji si, že jsem viděl smírčí kříž nedaleko Úhošťan i na fotografiích v knize Herberta Kiszy. Cestou z Koliny jsem se proto vydal na místo, kde by se měl onen kříž nacházet. Ačkoli jsem místo vyznačené na mapě prochodil křížem krážem, nikde jsem ho neobjevil. Večer jsem tedy opět otevřel zmiňovanou knihu a přesvědčil se, že tam kříž opravdu stojí. Podle fotografie je to ovšem úplně jiné místo, než které ukazuje mapa. Ztrácím v ní důvěru, přestože je jedna z nejpodrobnějších, které se dají sehnat. Dnes jsem se na místo krátce vrátil. Kříž jsem hledal jen zběžně. Samozřejmě bez úspěchu. Na pátrání si nechám více času a hlavně počkám na lepší počasí, protože nám tu dnes padla mlha. Místo kříže jsem ale v polích mezi Úhošťanami a Krásným Dvorečkem objevil sochu. Je na ní německý nápis "Vzpomínka bratrské lásky" a letopočet 1824.
Když už jsem mluvil o ztracené důvěře v papírovou mapu od Vojenského kartografického ústavu, musím Vám prozradit, kde hledám nyní. Je to na mapě z portálu veřejné správy ČR. V detailech je výborná, při maximálním zvětšení se promění na ortofotomapu. Tak si alespoň ujasníte kde začíná les, kudy vedou cesty atd. Stejně jsou na tom samozřejmě i nově zpracované mapy.cz.

0 Comments:

Okomentovat

<< Home